Ο Ρόλος των συναισθημάτων και διαθέσεων στην άσκηση αποτελεσματικής ηγεσίας

Δρ. Αθανασούλα –Ρέππα Αναστασία, Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Διοίκησης και Οργανωσιακής Συμπεριφοράς

Στην παρούσα εργασία διερευνάται ο ρόλος των συναισθημάτων και διαθέσεων στην άσκηση αποτελεσματικής ηγεσίας στην εκπαίδευση. Η εργασία στηρίχθηκε σε δευτερογενείς πηγές για την εξαγωγή συμπερασμάτων τόσο σε βιβλιογραφικές πηγές όσο και σε έρευνες. Μεταξύ των συμπερασμάτων που καταλήγει είναι ότι: α) τα συναισθήματα (θετικά ή αρνητικά) μεταβιβάζονται και οι διαθέσεις των ηγετικών στελεχών επηρεάζουν τη συμπεριφορά των εργαζομένων. β) οι χαρισματικοί ηγέτες εκφράζουν περισσότερο θετικά συναισθήματα από ό, τι οι λιγότερο χαρισματικοί ηγέτες και ότι η έκφραση θετικών συναισθημάτων από τους ηγέτες έχει άμεση επίδραση στη διάθεση των εργαζομένων. γ) η αποτελεσματική ηγεσία συσχετίζεται με τα συναισθήματα και τις διαθέσεις (συναισθηματική νοημοσύνη) και δ) η συμπεριφορά των ηγετών και των διευθυντών μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην ευτυχία και την ευημερία των εργαζομένων επηρεάζοντας την συναισθηματική ζωή τους.

Δρ. Αθανασούλα –Ρέππα Αναστασία, Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Διοίκησης και Οργανωσιακής Συμπεριφοράς

Στην παρούσα εργασία διερευνάται ο ρόλος των συναισθημάτων και διαθέσεων στην άσκηση αποτελεσματικής ηγεσίας στην εκπαίδευση. Η εργασία στηρίχθηκε σε δευτερογενείς πηγές για την εξαγωγή συμπερασμάτων τόσο σε βιβλιογραφικές πηγές όσο και σε έρευνες. Μεταξύ των συμπερασμάτων που καταλήγει είναι ότι: α) τα συναισθήματα (θετικά ή αρνητικά) μεταβιβάζονται και οι διαθέσεις των ηγετικών στελεχών επηρεάζουν τη συμπεριφορά των εργαζομένων. β) οι χαρισματικοί ηγέτες εκφράζουν περισσότερο θετικά συναισθήματα από ό, τι οι λιγότερο χαρισματικοί ηγέτες και ότι η έκφραση θετικών συναισθημάτων από τους ηγέτες έχει άμεση επίδραση στη διάθεση των εργαζομένων. γ) η αποτελεσματική ηγεσία συσχετίζεται με τα συναισθήματα και τις διαθέσεις (συναισθηματική νοημοσύνη) και δ) η συμπεριφορά των ηγετών και των διευθυντών μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην ευτυχία και την ευημερία των εργαζομένων επηρεάζοντας την συναισθηματική ζωή τους.

Ηγεσία, η πυξίδα του εκπαιδευτικού οργανισμού.

Δρ. Αναστασία Αθανασούλα – Ρέππα, Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Διοίκησης και Οργανωσιακής Συμπεριφοράς

Η παρούσα εισήγηση πραγματεύεται ένα θέμα από τα πλέον πολύπλοκα και συναρπαστικά στην οργανωσιακή συμπεριφορά και στη διοίκηση των οργανισμών, την Ηγεσία. Η δομή της ξεκινάει αρχικά με μια διευκρίνιση των όρων Ηγεσία και Διεύθυνση, προχωρά μετά στα διάφορα στυλ Διοίκησης και Ηγεσίας, στη συνέχεια καταγράφονται στοιχεία των σύγχρονων θεωριών Ηγεσίας, όπως της Κατανεμημένης, Συναλλακτικής και Μετασχηματιστικής. Μετά γίνεται μια στάση για αναστοχασμό στις Εφεδρείες των Διοικητικών στυλ για επιτυχημένη Ηγεσία και στο κατόπι ανατροφοδοτείται ο συνδυασμός των εφεδρικών στυλ ηγεσίας και των ρόλων που καλούνται να ασκήσουν οι ηγέτες για να είναι η “πυξίδα” του οργανισμού τους. Τέλος κλείνει με αναστοχασμούς στους διαδικτυακούς εκπαιδευτικούς ηγέτες και στη σχέση ηγεσίας και ηθικής.

Δρ. Αναστασία Αθανασούλα – Ρέππα, Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Διοίκησης και Οργανωσιακής Συμπεριφοράς

Η παρούσα εισήγηση πραγματεύεται ένα θέμα από τα πλέον πολύπλοκα και συναρπαστικά στην οργανωσιακή συμπεριφορά και στη διοίκηση των οργανισμών, την Ηγεσία. Η δομή της ξεκινάει αρχικά με μια διευκρίνιση των όρων Ηγεσία και Διεύθυνση, προχωρά μετά στα διάφορα στυλ Διοίκησης και Ηγεσίας, στη συνέχεια καταγράφονται στοιχεία των σύγχρονων θεωριών Ηγεσίας, όπως της Κατανεμημένης, Συναλλακτικής και Μετασχηματιστικής. Μετά γίνεται μια στάση για αναστοχασμό στις Εφεδρείες των Διοικητικών στυλ για επιτυχημένη Ηγεσία και στο κατόπι ανατροφοδοτείται ο συνδυασμός των εφεδρικών στυλ ηγεσίας και των ρόλων που καλούνται να ασκήσουν οι ηγέτες για να είναι η “πυξίδα” του οργανισμού τους. Τέλος κλείνει με αναστοχασμούς στους διαδικτυακούς εκπαιδευτικούς ηγέτες και στη σχέση ηγεσίας και ηθικής.