Η Σειρά Το Ταξίδι Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον Κόσμο

Η Σειρά Το Ταξίδι Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον Κόσμο 

Δρ. Δημήτρης Κουτάντος

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ, ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Μετά από πολλά χρόνια εκπαιδευτικών εμπειριών, σπουδών, έρευνας, εργασίας στο εξωτερικό και ταξιδιών σε 100 και πλέον χώρες στην Ανταρκτική, Αμερική, Αφρική, Ασία, Ωκεανία και Ευρώπη, παρουσιάζουμε αφιλοκερδώς στο ελληνικό κοινό την “Σειρά το Ταξίδι Εκπαίδευση και Πολιτισμός στον Κόσμο“. Η Σειρά είναι μια πολυτροπική (multimodal) εκπαιδευτική προσέγγιση η οποία συνδυάζει πολλαπλά μέσα και σημειωτικούς τρόπους (modes) μάθησης, με συνεντεύξεις εκπαιδευτικών/ακαδημαϊκών από όλο τον κόσμο και ενσωματωμένα βίντεο και φωτογραφίες που καταγράψαμε στα ταξίδια μας τα τελευταία είκοσι χρόνια. Οι συνεντευξιαζόμενοι μοιράζονται μαζί μας τα βιώματά τους, τις εμπειρίες τους, τις απόψεις τους, τις προσδοκίες τους για ένα κόσμο ειρηνικότερο. Ενώ με τα ενσωματωμένα βίντεο από το λόγο μπορείτε να μεταφέρεστε στην εικόνα, τον ήχο, την κίνηση, το χρώμα, τα ποτάμια, τους χορούς, τα σχολεία, τα παιδιά, τους ανθρώπους του πλανήτη μας.

Οι αναγνώστες μπορούν να ενημερωθούν αναλυτικά για τη σειρά στην ιστοσελίδα μας www.facebook.com/totaxidi Μέχρι σήμερα έχουμε κάνει 21 δημοσιεύσεις για πενήντα χώρες με περισσότερα από 80 ενσωματωμένα βίντεο σε συνεργασία με την ιστοσελίδα http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture Κάθε 10-15 ημέρες μια νέα δημοσίευση.

Η Σειρά έχει τρεις βασικούς άξονες την Οικολογία, τον Πολιτισμό και την Εκπαίδευση στον κόσμο. Επιχειρούμε να επισκεφτούμε και να αναδείξουμε Φυσικά Μνημεία και Εθνικά Οικολογικά Πάρκα του πλανήτη μας όπως είναι το περιβάλλον της Ανταρκτικής, τους καταρράχτες Foz de Iguazu στη Βραζιλία, τον Αμαζόνιο, τα φιορδ της Χιλής, τα ενεργά ηφαίστεια στην Κεντρική Αμερική, τα οικολογικά εθνικά πάρκα της Αφρικής, το Σερενγκέτι, τον Κρατήρα Νγκορογκόρο, τα πάρκα Bwindi και Virrunga στα οποία κατοικούν οι τελευταίοι 880 «Γορίλες των Βουνών», το Δέλτα Οκαβάνγκο, το Νείλο, το Ζαμβέζη κτλ. Ενδεικτικά μπορείτε να παρακολουθήσετε το ντοκιμαντέρ μας «γή-ινος» κάνοντας κλικ στη διεύθυνση http://youtube/GUZHnnCUpqc

Η Σειρά επίσης επισκέπτεται πολιτισμικούς χώρους και μουσεία, Μνημεία της Παγκόσμιας Πολιτισμικής Κληρονομιάς προστατευόμενα από την ΟΥΝΕΣΚΟ, όπως είναι τα μνημεία και οι πολιτισμοί των Ίνκας, των Μάγια, των Αζτέκων, των Taino, των Mapuche, των Μαασάι, των Ζουλού, της Μεγάλης Ζιμπάμπουε, του Μάλι, της Αρχαίας Αιγύπτου κτλ. Πολλά ήθη, έθιμα, αρχιτεκτονικές, τρόπους διαβίωσης, γλώσσες και απογόνους αυτών των πολιτισμών συναντήσαμε ζωντανά σήμερα στους δρόμους και στις λαϊκές παραδόσεις των χωρών που επισκεπτόμασταν.

Ο τρίτος άξονας της βιωματικής, αλληλεπιδραστικής Σειράς αφορά στην Εκπαίδευση. Εκπαιδευτικοί από όλο τον κόσμο μοιράζονται μαζί μας τις απόψεις και τις εμπειρίες τους. Για την καταγραφή χρησιμοποιήσαμε ημι-δομημένες, μαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις. Αν στα άκρα μιας πολιτισμικής προσέγγισης είναι ο «εθνοκεντρισμός» και η «πολυ-πολιτισμικότητα» κοινός τόπος είναι η «ενημέρωση», η «κατανόηση», η «αποδοχή», ο «σεβασμός», η «εκτίμηση», η «αξία» και τελικά η «αλλαγή». Αυτή ίσως είναι και η βαθύτερη εκπαιδευτική διάσταση του ταξιδιού, όπως σημειώνει ο Levi-Strauss στο βιβλίο του «Θλιβεροί Τροπικοί» (1979): «Κάθε ταξίδι του αποκαλύπτει και μια πρωτόγνωρη όσο και συναρπαστική όψη του άλλου, της ετερότητας… ένα ταξίδι εγγράφεται ταυτόχρονα στο χώρο, στο χρόνο και στην κοινωνική ιεραρχία» (σελ. 70). Και συνεχίζει: «Γνωρίζοντας όμως αυτές τις (άλλες) κοινωνίες περισσότερο αποκτούμε ένα μέσο για να αποκολληθούμε από τη δική μας, όχι γιατί αυτή είναι η μόνη ή η απόλυτα κακή, αλλά γιατί είναι η μόνη από την οποία πρέπει να απελευθερωθούμε. Κι αυτό θα γίνει μόνο μέσα από τις άλλες» (σελ. 353). «Το να αποσπάσαι, αυτό είναι μια δυνατότητα ζωτικής σημασίας για τη ζωή…» (σελ. 375). Αυτή είναι και η δύναμη της εκπαίδευσης. «Η εκπαίδευση δεν μπορεί να επιδιορθώσει τη στέγη που στάζει, δεν μπορεί να εξαλείψει ένα διαζύγιο ή την απώλεια ενός γονέα, ή να απαλείψει µια ασθένεια και µια άσχημη κατάσταση υγείας… Μπορεί όμως να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε ώστε να δρούμε αποτελεσματικότερα» (Nixon, Martin, McKeown & Ranson, 1996: 118). Για το εγχείρημα μας χρησιμοποιούμε μια πολυτροπική (multimodal) προσέγγιση με τη χρήση ψηφιακών δεδομένων όπως είναι η φωτογραφία και το βίντεο (Περισσότερα μεθοδολογικά ζητήματα και βιβλιογραφία στις δυο πρώτες δημοσιεύσεις).

ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ 80 ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ (ανοίγουν κάνοντας δεξί κλικ σε κάθε σύνδεσμο, μετά επιλέξτε ‘άνοιγμα υπερσύνδεσης’)

  1. 1.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 1-2. Ταξίδι στην Ανταρκτική και στα Νησιά Φώκλαντ

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/339-1taxidiantarktiki  

  1. 2.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: Εισαγωγή στις 100 Χώρες με δυο Εκθέσεις Φωτογραφίας

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/344-2taxidieisagogi   

  1. 3.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 3-4. ΤΑΞΙΔΙ στη Χιλή και στην Αργεντινή

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/345-3taxidichileargentina

  1. 4.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 5-6. ΤΑΞΙΔΙ στη Βραζιλία και στην Ουρουγουάη

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/346-56taxidibrazil?showall=1

  1. 5.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 7-8. ΤΑΞΙΔΙ στον Ισημερινό και την Παραγουάη

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/347-78taxidiequadorparagouai

  1. 6.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 9-10. ΤΑΞΙΔΙ στη Βολιβία και στη Βενεζουέλα

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/349-taxidivolivia

  1. 7.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 11-12. Ταξίδι στη Γουιάνα και στο Περού

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/351—-11-12——

  1. 8.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 13-15. Ταξίδι στην Κολομβία, στο Σουρινάμ και στη Γαλλική Γουιάνα

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/352-1315taxidi

  1. 9.      ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 16-19. Ταξίδι στο Μεξικό, στη Μπελίζε, στη Γουατεμάλα και στο Ελ Σαλβαδόρ

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/360-16-19taxidi   

  1. 10.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 20-23. Ταξίδι στην Ονδούρα, στη Νικαράγουα, στην Κόστα Ρίκα και στον Παναμά

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/365–20-23-

  1. 11.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 24-27. Ταξίδι στην Κούβα, στη Δομινικανή Δημοκρατία, στην Αϊτή και στο Τρινιδάδ-Τομπάγκο

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/368-taxidi-24-27?showall=1 

  1. 12.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 28. ΤΑΞΙΔΙ στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (ΗΠΑ)

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/369-taxidi-usa 

  1. 13.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΑΜΕΡΙΚΗ, η Δύναμη Της Επανάστασης

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/373-taxidiamerikiall?showall=1

  1. 14.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 29-30. Ταξίδι στην Κένυα και στην Αιθιοπία

http://eduportal.gr/index.php/articles/68-culture/376-taxidi29-30

  1. 15.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 31-33. Ταξίδι στην Ουγκάντα, στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και στην Ρουάντα

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/378–31-33-

  1. 16.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 34-35. Ταξίδι στο Μαλάουι και στο Μπουρούντι

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/380-taxidi-malaoui-bourounti

  1. 17.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 36-37. Ταξίδι στη Ζιμπάμπουε και στη Μοζαμβίκη

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/385-taxidi36-37 

  1. 18.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 38-39. Ταξίδι στη Μποτσουάνα και στη Ναμίμπια

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/387-taxidi38-39 

  1. 19.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 40-41. Ταξίδι στη Ζάμπια και στην Αγκόλα

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/389-taxidi40-41

  1. 20.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 42-44. Ταξίδι στη Νότια Αφρική, στο Λεσότο και στη Σουαζιλάνδη

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/397-taxidi42-44 

  1. 21.  ΣΕΙΡΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ: 45-46. Ταξίδι στο Μάλι και στην Γκάνα

http://eduportal.gr/index.php/articles/culture/402-taxidi4546 

 

Η σειρά συνεχίζεται κάθε 10-15 ημέρες με μια νέα δημοσίευση στη σελίδα www.eduportal.gr Κάνοντας «μου αρέσει» στη σελίδα μου www.facebook.com/ToTaxidi έχετε πρόσβαση σε όλες τις δημοσιεύσεις και επίσης θα λαμβάνετε τις επόμενες δημοσιεύσεις, βίντεο και φωτογραφίες.

 

* Ο Δημήτριος Κουτάντος είναι εκπαιδευτικός. Μεγάλωσε σε δεκαμελή αγροτική οικογένεια και με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. έκανε Μάστερ (M.ed.) και Διδακτορικό (Ph.D.) στην ειδική αγωγή στην Αγγλία. Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 150 άρθρα και μονογραφίες για την εκπαίδευση, πήρε μέρος σε πολλά διεθνή συνέδρια και ήταν αξιολογητής στη συγγραφή των νέων αναλυτικών συγγραμμάτων ειδικής αγωγής. Έζησε, μελέτησε και εργάστηκε για πολλά χρόνια μέσα σε άλλους πολιτισμούς, γλώσσες και τόπους, στην Αγγλία πέντε έτη για μεταπτυχιακές σπουδές και στη Βραζιλία τρία έτη ως αποσπασμένος εκπαιδευτικός. Αυτές οι εμπειρίες τον έφεραν σε μια νέα επαφή με τον εαυτό του μέσα από τον διαφορετικό άλλο. Ήταν ένας τρόπος να ζει. Το Ταξίδι του γνώρισε τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Έχει κάνει πολλές ατομικές Εκθέσεις Φωτογραφίας και σκηνοθέτησε το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ «λουλούδια σπασμένα» το οποίο απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους. Το ντοκιμαντέρ αφορά στην ανακάλυψη του Υστερομινωικού  Νεκροταφείου Αρμένων (1390 π.Χ. – 1190 π.Χ.) και μπορείτε να το παρακολουθήσετε στο σύνδεσμο:  http://youtu.be/HKaTlEkU67c