Tης Σύνταξης-Editorial

Αν και με λίγη καθυστέρηση ένα ακόμη τεύχος του «Εκπαίδευση Ενηλίκων και Πολιτισμός στην Κοινότητα» είναι στα χέρια σας …Αφορά στο τελευταίο τετράμηνο δράσεων και δραστηριοτήτων του κι αρθρώνεται σε τρία επίπεδα φαινομενικά ανεξάρτητα μεταξύ τους.

Στο πρώτο επίπεδο του τεύχους, ο Δρ. Piet Convents αναφέρεται στο Project “NESTEN” που πραγματοποιήθηκε στο Βέλγιο ως περίπτωση κοινοτικής ενδυνάμωσης και συμμετοχικού σχεδιασμού (κοινωνική γλυπτική)  περιβαλλοντικού-κοινωνικού έργου τέχνης. Το παράδειγμα αυτό ενισχύεται στη συνέχεια από το κείμενο των Λαμπρινού-Μαθιουδάκη με την ανάλογη δράση ελληνικής ομάδας Δόμησης με Φυσικά Υλικά (‘P-public’) που δραστηριοποιείται κυρίως στην πόλη των Χανίων.

Το δεύτερο επίπεδο του τεύχους αφορά στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και ιδιαίτερα στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, και ξεδιπλώνεται με το κείμενο των Τερεζάκη-Μπουντρογιάννη μέσω ενός παραδείγματος Κριτικής-Συμμετοχικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού Προγράμματος infOil: «Άνθρωπος Πολιτισμός Περιβάλλον μία Αειφόρος Σχέση Ζωής». Στο επίπεδο αυτό, επίσης, παρουσιάζονται  σε πρώτη και σε δεύτερη φάση προσπάθειες μάχιμων εκπαιδευτικών του Ρεθύμνου, όπως αυτές υλοποιήθηκαν στην πράξη με άξονα το  συμμετοχικό σχεδιασμό. Η πρώτη των κ. Κτιστάκη και των συνεργατών του αναφέρεται στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, ενώ η δεύτερη της κας  Κουμεντακάκου δίνει έμφαση στη διαδικασία λήψης απόφασης στο σύλλογο διδασκόντων «με» τα παιδιά (απόκτηση φωνής από τους μαθητές).

Στο τρίτο επίπεδο του τεύχους επιχειρείται η ανάδειξη δύο πολιτισμικών δράσεων του Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης που ως πρωταγωνιστή τους έχουν το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία στην τοπική κοινότητα. Η πρώτη αναφέρεται στην επίσκεψη του συγγραφέα και λογοτέχνη Ν. Ψιλάκη στη Λέσχη Ανάγνωσης Ενηλίκων «Ταξιδευτές στο Φως» και στην ανάλυση με τα ενήλικα μέλη της του βιβλίου του «Δυο φεγγάρια δρόμος» και η δεύτερη αφορά στην εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας που υλοποιήθηκε από το Λαογραφικό όμιλο Χανίων και το ΕΔΕΕΚ τιμώντας τη συγγραφέα και αρχαιολόγο Ε. Γαβριλάκη μέσω της ανάγνωσης αποσπασμάτων του βιβλίου της «Από το Υλικό που φτιάχνονται οι Κούκλες».

Ο χωρισμός του 13ου τεύχους σε επιμέρους μέρη έγινε για λόγους διευκόλυνσης της παρουσίασης σχετικών μεταξύ τους κειμένων ανά ενότητα. Ωστόσο στην πραγματικότητα, όλα τα κείμενα αλληλεπιδρούν και σχετίζονται μεταξύ τους, καθώς οι έννοιες της ‘συλλογικότητας’, της ‘κριτικής σκέψης και στάσης’, της ‘ενεργητικής συμμετοχής’, της ‘κοινοτικής και της ομαδικής-ατομικής ενδυνάμωσης’, αλλά και της αναγκαιότητας ‘διαφύλαξης του περιβάλλοντος’, φυσικού και ανθρωπογενούς, σκιαγραφούν το συνολικό πορτρέτο του παρόντος τεύχους. Καλή σας ανάγνωση και καλό καλοκαίρι!

Αν και με λίγη καθυστέρηση ένα ακόμη τεύχος του «Εκπαίδευση Ενηλίκων και Πολιτισμός στην Κοινότητα» είναι στα χέρια σας …Αφορά στο τελευταίο τετράμηνο δράσεων και δραστηριοτήτων του κι αρθρώνεται σε τρία επίπεδα φαινομενικά ανεξάρτητα μεταξύ τους.

Στο πρώτο επίπεδο του τεύχους, ο Δρ. Piet Convents αναφέρεται στο Project “NESTEN” που πραγματοποιήθηκε στο Βέλγιο ως περίπτωση κοινοτικής ενδυνάμωσης και συμμετοχικού σχεδιασμού (κοινωνική γλυπτική)  περιβαλλοντικού-κοινωνικού έργου τέχνης. Το παράδειγμα αυτό ενισχύεται στη συνέχεια από το κείμενο των Λαμπρινού-Μαθιουδάκη με την ανάλογη δράση ελληνικής ομάδας Δόμησης με Φυσικά Υλικά (‘P-public’) που δραστηριοποιείται κυρίως στην πόλη των Χανίων.

Το δεύτερο επίπεδο του τεύχους αφορά στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και ιδιαίτερα στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, και ξεδιπλώνεται με το κείμενο των Τερεζάκη-Μπουντρογιάννη μέσω ενός παραδείγματος Κριτικής-Συμμετοχικής εκπαίδευσης στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού Προγράμματος infOil: «Άνθρωπος Πολιτισμός Περιβάλλον μία Αειφόρος Σχέση Ζωής». Στο επίπεδο αυτό, επίσης, παρουσιάζονται  σε πρώτη και σε δεύτερη φάση προσπάθειες μάχιμων εκπαιδευτικών του Ρεθύμνου, όπως αυτές υλοποιήθηκαν στην πράξη με άξονα το  συμμετοχικό σχεδιασμό. Η πρώτη των κ. Κτιστάκη και των συνεργατών του αναφέρεται στην περιβαλλοντική εκπαίδευση, ενώ η δεύτερη της κας  Κουμεντακάκου δίνει έμφαση στη διαδικασία λήψης απόφασης στο σύλλογο διδασκόντων «με» τα παιδιά (απόκτηση φωνής από τους μαθητές).

Στο τρίτο επίπεδο του τεύχους επιχειρείται η ανάδειξη δύο πολιτισμικών δράσεων του Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης Ενηλίκων Κρήτης που ως πρωταγωνιστή τους έχουν το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία στην τοπική κοινότητα. Η πρώτη αναφέρεται στην επίσκεψη του συγγραφέα και λογοτέχνη Ν. Ψιλάκη στη Λέσχη Ανάγνωσης Ενηλίκων «Ταξιδευτές στο Φως» και στην ανάλυση με τα ενήλικα μέλη της του βιβλίου του «Δυο φεγγάρια δρόμος» και η δεύτερη αφορά στην εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας που υλοποιήθηκε από το Λαογραφικό όμιλο Χανίων και το ΕΔΕΕΚ τιμώντας τη συγγραφέα και αρχαιολόγο Ε. Γαβριλάκη μέσω της ανάγνωσης αποσπασμάτων του βιβλίου της «Από το Υλικό που φτιάχνονται οι Κούκλες».

Ο χωρισμός του 13ου τεύχους σε επιμέρους μέρη έγινε για λόγους διευκόλυνσης της παρουσίασης σχετικών μεταξύ τους κειμένων ανά ενότητα. Ωστόσο στην πραγματικότητα, όλα τα κείμενα αλληλεπιδρούν και σχετίζονται μεταξύ τους, καθώς οι έννοιες της ‘συλλογικότητας’, της ‘κριτικής σκέψης και στάσης’, της ‘ενεργητικής συμμετοχής’, της ‘κοινοτικής και της ομαδικής-ατομικής ενδυνάμωσης’, αλλά και της αναγκαιότητας ‘διαφύλαξης του περιβάλλοντος’, φυσικού και ανθρωπογενούς, σκιαγραφούν το συνολικό πορτρέτο του παρόντος τεύχους. Καλή σας ανάγνωση και καλό καλοκαίρι!